Silveraffischen från Typografi idag, där hela Lars E. Petterssons artikel återges.

Typografi idag?!

I Biblis 65 skrev Lars E. Pettersson en tankeväckande artikel om de typografiska utbildningarna i dagens Sverige. Det hade föranlett Biblis och Stockholms Typografiska Gille att bjuda in till en temaeftermiddag på Kungliga Biblioteket med rubriken ”Typografi idag”. (På programbladet inleddes rubriken med en interrobang ‽, ett skiljetecken som kombinerar funktionen hos utropstecken och frågetecken.)

Glädjande nog var auditoriet proppfullt när klockan slog fyra, såpass att de som kom sent fick stå. Det finns uppenbarligen ett utbrett intresse för typografins kvalitet idag. Talarna som avlöste varandra under kvällen belyste också situationen ur många intressanta perspektiv.

Lars E. Pettersson inledningstalar.

Lars E. Pettersson inledningstalar.

Inledde gjorde Lars E. Pettersson själv. Han återgav i stora drag tankarna från sin artikel: att de typografiska utbildningarna i Sverige försvunnit och att kunnandet blivit eftersatt. Den nya generationen bokformgivare har ingen möjlighet att ta del av erfarenheterna från deras föregångare, och resultatet blir därefter. Svårläst och ful typografi är idag lätt att hitta i bokhandlarnas hyllor. Vi har halkat efter andra länder vad gäller typografisk kvalitet.

Efter Pettersson fick fyra kunniga formgivare ge sin bild av läget. Stefania Malmsten berättade om typografiska överväganden som hon ställdes inför, bland annat när hon skulle formge boken Baltiska speglingar. Webbdesignern Peter Ström gav en resumé av webbtypografins utveckling från begynnelsen i början av nittiotalet till idag, och konstaterade att man nu kan göra nästan allt som går att göra i tryckta medier.

Angela Tillman Sperandio, tidigare känd från designduon Hjärta Smärta, konstaterade att typografiska förebilder nästan alltid är män – något Hjärta Smärta försökt ändra på med projektet Hall of Femmes. Hon pratade också varmt om min gamle typografilärare Leif Thollander som hon lärt sig mycket av, och som i gengäld introducerats till många kvinnliga formgivare.

Den kända bokformgivaren Nina Ulmaja berättade att designbyråer idag sällan anställer nyutexaminerade från de kända designskolorna därför att de saknar kompetens. Den enda skola som producerar studenter med tillräckligt hög förmåga var enligt Ulmajas undersökning Broby grafiska, som de flesta inte ens vet var det ligger. (Det ligger i Sunne. Jag var av en händelse där med Grafiska institutet 2003.)

Det sades mycket annat intressant, och åtskilligt för branschen att ta till sig och fundera på. Jag hade tyvärr inte möjlighet att stanna på skolornas presentationer och den efterföljande diskussionen, men med tanke på att de flesta skolor var representerade – Forsbergs, Beckmans, Konstfack, Berghs, HDK – kanske det finns hopp om att det kan springa några konkreta förbättringar ur denna eftermiddag.

Avslutningsvis kan sägas att alla som var där fick en stor affisch i silverfärg med hela Petterssons Biblis-artikel tryckt på. Ett passande sätt att visa hur angelägna hans frågor är för typografin i det framtida Sverige.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>